20،000 تومان اعتبار اولیه برای درخواست اول
قوانین و مقررات

ماده ۱ -واژه‌نامه

اصطلاحاتی که در این قوانین و مقررات به کار رفته است دارای معانی مشروح زیر است:
۱-۱- شرکت: شرکت سهامی خاص فن آوران ایده گستر چینه، به منظور پیاده سازی ایده های استارتاپی تأسیس گردیده و صاحب امتیاز اپلیکیشن اسپید می باشد.
۱-۲- اسپید: خدمات نرم‌ افزاری که توسط شرکت به منظور حمل مرسولات کاربر متقاضی توسط سفیر در اپلیکیشن اسپید ارائه می‌شود.
۱-۳- اپلیکیشن: نرم افزار متعلق به شرکت که به منظور استفاده از خدمات اسپید، حق استفادۀ موقت از آن برابر شرایط قراردادی و سند حاضر به کاربران اعطا می‌گردد.
۱-۴- کاربر: شخص حقیقی یا حقوقی است اعم از سفیر و متقاضی که از طریق اینترنت به اپلیکیشن اسپید متصل و از خدمات آن بهره مند می‌شود.
۱-۵- کاربران: در این سند سفیر و کاربر متقاضی به همراه هم با نام کاربران استفاده می‌شوند.
۱-۶- سفیر: شخص حقیقی است که بوسیلۀ موتور سیکلت مطمئن و رانندگی صحیح اقدام به تحویل گرفتن مرسولات از کاربر متقاضی در مبدا و تحویل دادن آن در مقصد به گیرنده مرسوله برابر شرایط سفارش ثبت شده در اپلیکیشن اسپید می‌نماید.
۱-۷-کاربر متقاضی: شخص حقیقی یا حقوقی است که به منظور استفاده از خدمات اسپید نسبت به جابجائی مرسوله یا مسافر از نشانی مبدا به نشانی مقصد از اپلیکیشن اسپید استفاده می‌نماید.
۱-۸- دریافت کننده مرسوله: شخص حقیقی یا حقوقی که مرسولۀ کاربر متقاضی را در مقصد دریافت می‌نماید.
۱-۹- موتور سیکلت مطمئن: وسیله نقلیه ای است مجهز به قوای محرکه و کلیه منصوبات و شرایط لازم برای حمل بار، دارای دو محور و وزن خالص حداکثر ۵۵۰ کیلوگرم که برای حرکت در معابر عمومی طراحی گردیده است.
۱-۱۰- کلاه ایمنی: کلاهی است که سفیر و سرنشین موتور سیکلت‌ها آن را برای محافظت سر خود در برابر ضربات احتمالی ناشی از بروز سوانح به کار می‌برند.
۱-۱۱- حساب کاربری: حسابی است که اشخاص برای استفاده از خدمات اسپید در اپلیکیشن اسپید ایجاد کرده‌اند.
۱-۱۲- اعتبار: مبلغی است که کاربران متقاضی در حساب کاربری خود در اپلیکیشن اسپید به منظور استفاده از خدمات اسپید دارند. این مبلغ به صورت پرداخت از طریق سامانه بانکی و کارت‌های عضو شبکۀ شتاب و یا با استفاده از اسپید کارت طبق شرایط و مقررات حاضر منظور و محاسبه خواهد شد.
۱-۱۳- سفر: جا‌به‌جایی بسته یا مسافر که درخواست آن را، کاربر متقاضی از طریق اپلیکیشن اسپید ارسال می‌کند.
۱-۱۴- اطلاعات محرمانه: اطلاعاتی که توسط کاربران در اختیار اسپید قرار داده می‌شود اعم از اطلاعاتی که به صورت مستقیم از سوی کاربران وارد می‌شود و همچنین اطلاعاتی که به صورت خودکار و در نتیجۀ بهره برداری از خدمات اسپید در اختیار شرکت قرار داده می‌شود، مانند اطلاعات مربوط به سفر اعم از زمان سفر، موقعیت مکانی مبدا و مقصد، مسیر طی شده، موقعیت مکانی سفیر و غیره.
۱-۱۵- قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران: قانون اساسی، قوانین عادی، آئین نامه‌های اجرایی، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و کلیه ضوابط قانونی حاکم بر انجام موضوع قرارداد اعم از قانون بیمه اجباری شخص ثالث، آئین نامه راهنمائی و رانندگی.

ماده ۲ - حساب کاربری

۲-۱- کاربران با ثبت نام در اپلیکیشن و همچنین با هر بار استفاده از خدمات اسپید می‌پذیرند که قوانین و مقررات جاری شرکت را به صورت کامل مطالعه کرده و با اطلاع کامل از شرایط و معانی آن پذیرفته اند.این قوانین و مقررات ممکن است در طول زمان تغییرکند، بنابراین استفادۀ مستمر کاربران از سایت و اپلیکیشن به معنی پذیرش هرگونه تغییر در قوانین و مقررات آن است.
۲-۲- برای استفاده از خدمات اسپید لازم است که هر کاربر متقاضی اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی یک حساب کاربری در اپلیکیشن ایجاد نمایند. تنها اشخاصی که بیش از ۱۸ سال سن و واجد اهلیت قانونی باشند می‌توانند اقدام به ساختن حساب کاربری در اپلیکیشن نمایند. برای استفاده از خدمات اسپید کاربر مذکور باید نام، نام خانوادگی و شماره همراه خود را در اپلیکیشن اسپید ثبت کند.
۲-۳- کاربران می‌پذیرند اطلاعات خواسته شده را به صورت صحیح و به‌ روز در اپلیکشین وارد کنند و مسئول عدم صحت اطلاعات اعلام شده، شخص کاربر می‌باشد. در صورت اثبات خلاف این موضوع، شرکت مجاز به پیگیری قضایی و قانونی نزد مراجع ذیصلاح می‌باشد.
کاربران متعهد می‌گردند که صرفا با شماره همراه متعلق به خود نسبت به ثبت نام در اپلیکیشن اسپید اقدام نمایند. در غیر این صورت در برابر شخص ذینفع صاحب شماره همراه تماما مسئول بوده و شرکت به محض آگاهی از این موضوع نسبت به لغو عضویت کاربر مذکور اقدام خواهد نمود.
۲-۴- هر شخص با توجه به مدارک هویتی تنها می‌تواند یک حساب کاربری به عنوان کاربر متقاضی یا سفیر بنا به مورد در شرکت داشته باشد. در صورتی که شرکت اطلاع یابد که به نام یک شخص اعم از حقیقی و یا حقوقی حساب‌های کاربری متعدد وجود دارد، شرکت مجاز خواهد بود نسبت به قطع خدمات و غیرفعال نمودن حساب‌های کاربری مذکور اقدام نماید.
۲-۵- مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری اشخاص حقیقی و یا حقوقی در اپلیکیشن یا سایر خدمات مربوط به اسپید انجام می‌شود به عهدۀ کاربران بنا به مورد است. بنابراین مسئولیت متقاضی غیر از کاربر نیز، که با استفاده از حساب کاربری وی از خدمات اسپید استفاده می‌نمایند، کاملا متوجه خود کاربر متقاضی می‌باشد.
۲-۶- مسئولیت حفظ امنیت اطلاعات حساب کاربری از جمله نام کاربری و کد فعال سازی به عهدۀ کاربران است. در صورت مفقود شدن یا سرقت اطلاعات حساب کاربری، کاربر مذکور موظف است در اسرع وقت موضوع را به اطلاع شرکت برساند. بدیهی است تا زمانی که اطلاع‌رسانی به شرکت انجام نشده است، مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری مذکور انجام شده و می‌شود به عهدۀ وی خواهد بود.
۲-۷- کاربر متقاضی حق ندارد به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر اجازه استفاده از حساب کاربری خود را بدهد یا حساب خود را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری منتقل کند. در مورد کاربر شخص حقوقی نیز، مسئولیت‌های قانونی بهره برداری از خدمات اسپید متوجه مدیران مجموعه‌های مذکور خواهد بود.
۲-۸- در شرایط خاصی ممکن است از کاربر متقاضی برای استفاده از خدمات، درخواست احراز هویت شود، در چنین شرایطی اگر کاربر اطلاعات کافی در اختیار شرکت قرار ندهد، شرکت می‌تواند حساب کاربری وی را مسدود کرده و از ارائۀ خدمات به کاربر خودداری کند.
۲-۹- ممکن است بنا به مورد و حسب صلاحدید و تشخیص شرکت، از کاربران درخواست اطلاعات تکمیلی، ارائه مدارک و یا اصلاح اطلاعات موجود گردد. در این صورت کاربر مورد درخواست، متعهد به ارائه اطلاعات و یا اصلاح اطلاعات درخواستی در مدت اعلام و درخواست شده از سوی شرکت خواهد بود. در غیر این صورت شرکت می‌تواند حساب کاربری وی را مسدود کرده و از ارائۀ خدمات به کاربران خودداری کند.

ماده ۳ - استفاده از اسپید

۳-۱- با استفاده از خدمات شرکت کاربران می‌پذیرند و موظف می‌باشند که از اسپید برای انجام هیچ فعالیت غیر‌ قانونی طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران یا خلاف شرع یا مخالف با عرف جامعه استفاده نکنند.
۳-۲- کاربران متعهد می‌شوند هیچ‌گاه از خدمات اسپید به صورتی که به اسپید صدمه‌ای وارد کند استفاده نکنند. در صورتی که کاربران نسبت به سوءاستفاده از امکانات فراهم شده در خدمات اسپید در جهت منافع شخصی و یا آسیب اعم از مادی و یا معنوی به منافع شرکت اقدام نمایند، شرکت ضمن داشتن حق قطع خدمات و غیرفعال نمودن حساب کاربری، مجاز خواهد بود با مراجعه به مراجع قضایی و یا سایر مراجع ذیصلاح قانونی نسبت به مطالبه جبران خسارات وارده اقدام نماید.
۳-۳- کاربران می‌پذیرند که شرکت ممکن است از ارسال پیامک، ایمیل و یا Push Notification به عنوان راه ارتباطی شرکت با وی استفاده کند. کاربران می‌توانند درخواست کنند که ارسال این پیام‌ها قطع شود اما می‌پذیرند که با انصراف از دریافت این پیام‌ها، ممکن است در استفاده از خدمات با مشکل مواجه شود و یا اطلاعات مقتضی بموقع به ایشان نرسد.
۳-۴- شرکت ممکن است کدهایی به منظور هدیه به کاربر متقاضی ارائه کند که با وارد کردن این کدها در نرم‌افزار، یا درصدی از هزینۀ سفر کاسته یا درصدی از هزینۀ سفر پس از آن به کاربر برگردانده ‌شود و یا مبلغ مشخصی به حساب کاربر در اپلیکیشن اسپید اضافه ‌شود. نحوۀ ارائه این خدمات و تعیین مهلت استفاده از آنها، منوط به تشخیص و صلاحدید شرکت بوده و در صورت عدم تعلق کدهای مذکور، کاربر متقاضی حق طرح هیچگونه ادعا و اعتراضی را در این خصوص نخواهد داشت.
۳-۵- کاربران می‌پذیرند که اجازۀ انتقال یا فروش کدها را به اشخاص دیگر ندارند. همچنین کاربران مجاز نیستند این کدها را به صورت عمومی منتشر کنند - حتی اگر شرکت در فضاهای عمومی به نحوی که در دسترس عموم است، این کدها را منتشر کرده باشد - مگر اینکه شرکت رسماً این اجازه را به آنها داده باشد.
۳-۶- کاربر متقاضی می‌پذیرد اعتباری که در حساب کاربری خود دارد مستقل از روش کسب آن (اگر در نتیجۀ افزایش اعتبار از طریق درگاه بانک باشد یا در نتیجۀ وارد کردن کدهای تخفیفی که شرکت در اختیار آنها قرار می‌دهد یا هر روش دیگری) فقط برای استفاده از خدمات اسپید قابل استفاده است و امکان دریافت این وجه را به صورت نقد ندارد.
۳-۷- کاربر متقاضی می‌پذیرد کدهایی که جهت افزایش اعتبار یا کاهش هزینه حمل به آنها داده می‌شود، ممکن است منقضی شوند. از آنجایی که شرکت برای ارائه این کدها هزینه ای از کاربران دریافت نمی‌کند، این حق برای شرکت محفوظ است که مبلغ یا درصد تاثیر این کدها را حتی پس از انتشار آنها تغییر دهد یا در صورت لزوم آنها را باطل کند. همچنین در صورتی که شرکت تشخیص دهد که استفاده از این کدها به دلیل خطای فنی یا تخلف صورت گرفته و یا غیر قانونی بوده است می‌تواند این کدها یا اعتباری که در نتیجۀ استفاده از آنها به حساب کاربر اضافه شده است را باطل یا حذف کند.
۳-۸- مسئولیت تامین اینترنت و سخت ‌افزار لازم و همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به آنها برای استفاده از خدمات اسپید به عهدۀ کاربران می باشد.
۳-۹- کاربران متعهد می‌شوند پس از اتمام سفر از هیچ بخش از اطلاعاتی که در نتیجۀ استفاده از خدمات اسپید ، از متقاضیان یا سفیران کسب کرده‌اند، هیچ‌گونه استفاده‌ای نکنند. طبعاً ذخیره کردن اطلاعات متقاضیان یا سفیران در دستگاه تلفن همراه یا به هر شیوۀ دیگر نیز مغایر با قوانین اسپید خواهد بود. همچنین کاربران متعهد می‌شوند در طول سفر، فقط در شرایط ضروری از اطلاعاتی که از متقاضیان یا سفیران در خدمات اسپید ارائه شده است استفاده کنند. استفادۀ کاربران از این اطلاعات باید مطابق با عرف جامعه و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد. در هر صورت اطلاعات مذکور به صورت امانت در اختیار کاربران قرار گرفته است و در صورت نقض تعهدات مذکور، شرکت مجاز به پیگیری حقوقی و کیفری موضوع خواهد بود.
۳-۱۰- با استفاده از خدمات اسپید کاربران می‌پذیرند که در حین سفر، اسپید را وسیله‌ای برای تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات شخصی خود قرار ندهند و از هرگونه معرفی و عرضۀ محصولات و خدمات شخصی و یا متعلق به دیگران خودداری کنند.
۳-۱۱- کاربران می‌پذیرند و اعلام می‌دارند که متن حریم خصوصی اسپید را مطالعه کرده و مورد قبول آنها می‌باشد.
۳-۱۲- کاربران می‌پذیرند که اسپید خدمات حمل و نقل شهری نیست بلکه تنها خدمات نرم‌افزاری است که ارتباط بین کاربر متقاضی و سفیر را به منظور توافق بر انجام حمل مرسوله فراهم می‌نماید. در خدمات اسپید سفیر مختار است یک درخواست حمل را بپذیرد یا رد کند، همچنین کاربر متقاضی مختار است پس از ارسال درخواست حمل مرسوله، مشخص شدن سفیر و قبل از آغاز عزیمت سفیر به نقطه مبدا، حمل را انجام دهد یا خیر. لذا هر توافق که کاربران انجام می‌دهند باید به عنوان یک قرارداد لازم مستقل و رابطۀ قراردادی بین کاربران در نظر گرفته شود بدیهی است شرکت در صورت رخدادن هرگونه اتفاق احتمالی در هنگام انتقال تمامی سعی و تلاش خود را مصروف خواهد کرد تا از بروز هرگونه تنش و مشکل در ارتباط با سفیر و متقاضی جلوگیری نماید، ضمن آنکه در هنگام بروز چنین وضعیتی، مسئولیت هرگونه رخداد و آثار و تبعات حقوقی (اعم از مدنی و کیفری) بر عهده کاربران خواهد بود.
۳-۱۳- خدمات اسپید ممکن است با مشارکت خدمات شرکت‌های دیگری ارائه شود که شرکت کنترلی روی آنها ندارد. در چنین شرایطی کاربران می‌پذیرند که این خدمات، قوانین استفاده و مقررات مختص خود را دارند و شرکت اسپید مسئولیتی در خصوص قوانین و خدمات این شرکت‌ها ندارد.
۳-۱۴- صرف نظر از عدم امکان استفاده از کد کاربری برای اشخاص ثالث و از آنجایی که ممکن است از طریق حساب کاربری کاربر متقاضی، اشخاص دیگری به غیر از کاربر متقاضی از خدمات اسپید استفاده نمایند، مسئولیت پرداخت هزینه‌های مترتبه و همچنین هر گونه مسئولیت قانونی ایشان نسبت به سفیر و شرکت متوجه کاربر متقاضی می‌باشد و بدین ترتیب کاربر مذکور و اشخاص ثالث استفاده کننده نسبت به شرکت و سایر مراجع قانونی دارای مسئولیت تضامنی می‌باشند.

ماده ۴ - هزینه‌ها و پرداخت

۴-۱- کاربر متقاضی می پذیرد امکان استرداد هزینه‌هایی که وی به شرکت می‌پردازد وجود ندارد.
۴-۲- کاربر متقاضی می‌پذیرد هزینۀ خدمات از طرف شرکت مشخص می‌شود و پس از استفاده از خدمات اعتراضی نسبت به هزینۀ آن نمی‌تواند داشته باشد. بدیهی است از آنجایی که کاربر متقاضی مجاز به عدم پذیرش هزینه اعلام شده از سوی شرکت می‌باشد، در صورت قبول، متعهد به پرداخت آن می‌باشد و به همین منظور کاربر مذکور با قبول این شرایط و مقررات به شرکت اختیار دریافت و وصول مبالغ مورد مطالبۀ شرکت را از محل اعتبار کاربری خود، اعطا می‌نماید.
۴-۳- پرداخت هزینۀ خدمات فقط از طریق روش‌هایی که توسط اسپید مشخص می‌شود، می تواند صورت گیرد. این روش‌ها عبارتند از پرداخت از طریق اعتبار موجود در حساب کاربری اسپید، پرداخت اینترنتی و یا از طریق USSD برای افزایش اعتبار و پرداخت نقدی به سفیر.
۴-۴- کاربران می‌پذیرند هزینۀ خدمات ارائه و اعلام شده از سوی شرکت، ممکن است بسته به ویژگی‌های خدمات ارائه شده از جمله نوع خدمات، زمان خدمات، مدت زمان تخمینی جهت ارایه خدمات، مکان خدمات (مبدا، مقصد یا مسافت مسیر حمل) و یا عوامل دیگر متغیر باشد. در هر صورت رقم اعلام شده از سوی شرکت بر اساس استانداردهای موجود و صلاحدید شرکت تعیین گردیده است و در صورت پذیرش از سوی کاربران، نامبردگان حق طرح هیچگونه ادعا و اعتراضی دراین خصوص نخواهند داشت.
۴-۵- کاربر متقاضی می‌پذیرد که باید هزینۀ سفر را مستقل از هر گونه مشکلی که ممکن است در برنامۀ اسپید به وجود آید به شرکت پرداخت کند. در این شرایط پرداخت هزینه ممکن است با هماهنگی کاربر متقاضی با مرکز تماس شرکت اسپید با روش‌های دیگر صورت پذیرد. در صورتی که کاربر متقاضی به هر دلیلی از جمله مشکلات نرم‌افزار پرداخت را انجام نداده باشد، شرکت حق دارد مبلغ سفر را از اعتبار کاربر متقاضی در اسپید کسر کند و در صورت عدم پرداخت، حساب کاربری مسدود خواهد شد.
۴-۶- کاربر متقاضی می‌پذیرد هیچوقت درخواست اسپید ارسال نکند مگر اینکه قصد استفاده از خدمات اسپید را داشته باشد. کاربر متقاضی موظف است پس از ارسال درخواست سفر و پذیرش درخواست توسط یک سفیر، در مکان مشخص شده به عنوان مبدا سفر در زمان مشخص حضور پیدا کند.
۴-۷- کاربر متقاضی می‌پذیرد هر گونه تخریبی که در موتورسیکلت سفیر در نتیجۀ استفاده از خدمات با حساب کاربری وی ایجاد شود حسب مورد مسئولیت تامین هزینه‌های مربوط به تعمیر، شست و شو و غیره به عهدۀ وی یا سفیر در خواهد بود (صورت قصور و یا فرض مسئولیت یکی از طرفین). در چنین مواردی شرکت حق دارد این هزینه‌ها را از اعتبار موجود در حساب اسپید کاربر متقاضی کسر یا از وی وصول کند. در صورتی که اعتبار موجود نزد اسپید به میزان خسارات وارده و هزینه‌های مترتب بر آن نباشد، سفیر و یا شرکت مجاز به پیگیری وصول مطالبات مذکور خواهد بود.
۴-۸- کاربر متقاضی مسئول پرداخت هزینۀ سفر از مبدا به مقصد به طرق تعیین شده در اپلیکیشن اسپید می‌باشد.
۴-۹- هزینۀ حمل کالا بایستی توسط کاربر متقاضی پرداخت گردد مگر این که کاربر متقاضی از سفیر تقاضا نماید که هزینۀ حمل کالا که توسط اپلیکیشن اسپید تعیین گردیده را از تحویل گیرنده دریافت نماید. در صورت عدم پرداخت وجه توسط تحویل گیرنده مسئولیت آن بر عهدۀ کاربر متقاضی خواهد بود.

ماده ۵ - مسئولیت اسپید

۵-۱- شرکت با تمام امکانات خود از جمله مرکز تماس و پشتیبانی، واحد رسیدگی به شکایات و فرآیند میانجیگری تمامی تلاش خود را جهت رضایت کاربران، رفع اختلافات ایجاد شده در زمان ارائه و استفاده از خدمات اسپید بین کاربران، و ایجاد صلح و سازش فی مابین آنها می‌کند.
۵-۲- شرکت با استفاده از نظارت‌های خود تلاش می‌کند خدمات با کیفیت مطلوب به کاربران ارائه دهد.
۵-۳- شرکت تلاش خود را جهت فراهم نمودن امکان استفاده از خدمات نرم‌افزاری خود توسط دستگاه‌های کاربران محترم می نماید اما تضمینی نسبت به اجرا شدن آن روی همۀ دستگاه‌ها یا همۀ شبکه‌های ارتباطی (اینترنت، شبکۀ تلفن ‌همراه و غیره ) نخواهد داد.
۵-۴- تمامی اطلاعات کاربران بعنوان اطلاعات محرمانه نزد شرکت محافظت شده و دسترسی به آن توسط اشخاص ثالث ممنوع بوده مگر برابر تصمیم مقام ذیصلاح. بنابراین در صورت درخواست و صدور دستور مقتضی از سوی مراجع قضایی، شرکت مکلف به ارائه اطلاعات کاربران به مراجع مذکور می‌باشد.
۵-۵- چنانچه هر یک از کاربران اسپید در زمان استفاده از خدمات آن با مشکلی مواجه شوند برابر شرایط فوق می‌توانند شکایت خود را از طریق مرکز تماس و واحد رسیدگی به شکایات اسپید مطرح و شرکت پیگیری لازم و تلاش خود را جهت حل و فصل اختلافات بعمل خواهد آورد.
۵-۶- جهت اطلاع بیشتر کاربران با نحوه و شرایط ارائۀ خدمات اسپید و استفاده از نرم‌افزار‌های متقاضی و سفیر، همۀ اطلاعات مورد نیاز کاربران توسط شرکت در نرم‌افزار قرار داده شده است و اشخاص می‌توانند با مراجعه به قسمت مذکور و مطالعۀ آنها کاملا با شرایط ذکر شده و خدمات اسپید آشنا شوند. همچنین همکاران ما در مرکز تماس پاسخگوی هر گونه ابهام و سوال کاربران هستند. لازم به توضیح است که ارائه اطلاعات کاربری صرفا از طریق اپلیکیشن امکان پذیر است و به منظور حفظ امنیت اطلاعات کاربران و اصل محرمانگی ارائه اطلاعات کاربری به خود کاربر و اشخاص ثالث به صورت تلفنی و حضوری مقدور نیست.
۵-۷- مسئولیت اسپید فقط در فرضی است که کاربر متقاضی از طریق اپلیکیشن اسپید درخواست حمل ارسال کرده است و سفیر نیز این درخواست را پذیرفته است. لذا اگر سفیر و کاربر متقاضی که در اپلیکیشن اسپید ثبت نام کرده‌اند خارج از اپلیکیشن با یکدیگر بر انجام حمل توافق نمایند هیچ گونه مسئولیتی متوجه شرکت نخواهد بود.

ماده ۶ - مسئولیت کاربران

۶-۱- مسئولیت همۀ اقدامات و افعال کاربران که ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم در هنگام سفر) و قوانین مدنی (ورود خسارت به مرسولات کاربر متقاضی یا اشخاص ثالث) باشد، برعهدۀ شخص متخلف بوده و شرکت هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهد داشت و شرکت می‌تواند ضمن غیر فعال کردن حساب کاربری متخلف، از طریق مراجع صالح، اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی خود بعمل آورد.
۶-۲- هر گونه اقدامی از سوی کاربران که منجر به ورود خسارت به شهرت تجاری، نام و اعتبار شرکت شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی و شرکت حق غیر فعال نمودن کاربران و اقدام قانونی علیه نامبردگان را جهت مطالبۀ خسارت و احقاق حقوق قانونی خود خواهد داشت.
۶-۳- سفیر متعهد می‌شود تنها از علایم و اقلام سازمانی استفاده کند که توسط اسپید تهیه و در اختیار او گذاشته شده است . مسئولیت استفاده از اقلام و علایمی که سبب ایجاد مشابهت و یا ایجاد اشتباه برای کاربران متقاضی و یا سایر اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی کند بر عهدۀ سفیر بوده و در صورت لزوم شرکت به قطع خدمات با نامبرده و پیگیری قانونی اقدام خواهد نمود و شخص متخلف مکلف به جبران خسارات وارده به شرکت خواهد بود.
۶-۴- نظر به اینکه میزان خسارت حادث احتمالی به شکل تام بر عهده سفیر می باشد و مشاراله می بایست پاسخگوی تمامی خسارات وارده به شخص یا اشخاص ثالث باشد، لذا در این خصوص سفیر متعهد به بیمه نمودن موتور سیکلت می ‌باشد تا در صورت بروز خسارات به اشخاص ثالث جبران خسارات از طریق شرکت بیمه گر میسر باشد.
۶-۵- سفیر در زمان انجام سفر حق جابجایی اشخاص دیگر و یا مرسوله‌ای دیگر را چه بصورت رایگان و چه با وصول کرایه با موتور سیکلت خود ندارد. در صورت تخلف، علاوه بر اعمال ضمانت اجراهای قراردادی علیه کاربر توسط شرکت، کلیه مسئولیت‌های ناشی از جابجایی مسافر غیر از کاربر متقاضی بر عهدۀ شخص سفیر بوده و در این خصوص مسئولیتی متوجه شرکت نمی‌باشد.

ماده ۷ - شرایط جابه‌جایی مرسوله و مسافر

۷-۱- کاربر متقاضی ملزم و متعهد می‌باشد که مشخصات کامل مرسوله شامل ارزش ریالی آن و نشانی دقیق گیرندۀ مرسوله را در سامانۀ اسپید و در زمان ثبت درخواست وارد نماید و در صورتیکه حمل مرسوله نیاز به بسته بندی خاصی داشته باشد انجام بسته بندی با کاربر متقاضی می‌باشد و در صورت عدم رعایت این بند کلیه مسئولیت‌های ناشی از عدم ارائه اطلاعات صحیح یا کامل برعهدۀ کاربر متقاضی خواهد بود.
۷-۲- کاربر متقاضی نباید مرسولات خلاف قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران که از جمله عبارت است از مرسولۀ ممنوعه، مواد مخدر، مشروبات الکلی، مواد شیمیائی توهم زا، مواد منفجره، محترقه، مواد سمی، اسیدی، بیماری زا و بد بو، مایعات و جامدات آتش زا، مواد و وسایل رادیواکتیو و بارهای با حجم و ابعاد بیشتر از مقررات شرکت را جهت حمل به سفیر تحویل دهد و در صورت اطلاع، سفیر مکلف به اعلام مراتب به شرکت و مراجع انتظامی می‌باشد. ضمنا هر گونه مسئولیت حقوقی و جزایی از این جهت متوجه کاربر متقاضی خواهد بود. چنانچه سفیر جابه‌جایی چنین مرسولاتی را بر عهده بگیرد، شرکت ضمن لغو عضویت وی حق پیگیری از طریق مراجع قضایی را خواهد داشت.
۷-۴ مرسولۀ کاربر متقاضی باید حداکثر ۴۰ کیلوگرم و حداکثر ابعاد ۵۰*۵۰*۵۰ باشد.
۷-۵- سفیر پس از اعلام قبولی تقاضای متقاضی ملزم به انجام سرویس تا رسیدن به مقصد می‌باشد مگر در موارد ضروری و با عذر موجه که در این خصوص می‌بایست سفیر شرکت را نسبت به عذر موجه خود و ادامه سرویس توسط شخص دیگر که شرکت معرفی خواهد کرد، مطلع نماید.
۷-۶- پذیرش مرسوله از اشخاص ثالث که در اپلیکیشن اسپید به عنوان کاربر متقاضی تعریف نشده‌اند ممنوع است و سفیر حق دریافت و تحویل مرسوله را نخواهد داشت. در صورت عدم رعایت، تمام مسئولیت‌های ناشی از این تخلف برعهدۀ سفیر می‌باشد و از این جهت هیچ مسئولیتی متوجه شرکت نخواهد بود و شرکت حق دارد نسبت به قطع دسترسی اقدام و مبادرت به پیگیری قانونی از جمله مطالبۀ خسارت از شخص متخلف نماید.
۷-۷- پذیرش مرسوله از اشخاص زیر ۱۸ سال ممنوع است و سفیر حق دریافت و تحویل مرسوله را نخواهد داشت. در صورت پذیرش، تمام مسئولیت‌های ناشی از این تخلف بر عهدۀ سفیر می‌باشد.
۷-۸-سفیر متعهد و مکلف می‌باشد در زمان دریافت مرسوله از فرستنده مرسوله، امضاء و تائیدیۀ نامبرده را نسبت به دریافت مرسوله اخذ نماید کاربر متقاضی در قبال امضایی که می کند تا قبل از تحویل مرسوله به گیرنده کاملاً مسئول است و پس از آن امضای گیرنده به منزله دریافت و تحویل کامل و سالم مرسوله است و بعد از تحویل کالا به گیرنده، اسپید هیچگونه مسئولیتی در قبال مشکلات احتمالی و خسارتی بر عهده نخواهد داشت. ضمناً متقاضی موظف است وضعیت خاص مرسوله را به اطلاع سفیر برساند و در صورت لزوم از وی در این خصوص تأییدیه اطلاع از وضع و سلامت مرسوله اخذ نماید.
۷-۹-سفیر متعهد و مکلف می‌باشد در زمان دریافت مرسوله از کاربر متقاضی ثبت شده در اپلیکیشن، امضاء و تائیدیه‌ای را مبنی بر دریافت صحیح و سالم مرسوله روی نسخه اپلیکیشن کاربر ثبت کند.
۷-۱۰- سفیر متعهد و مکلف می‌باشد در زمان تحویل مرسوله به گیرنده ثبت شده در اپلیکیشن، امضاء و تائیدیۀ نامبرده را نسبت به تحویل صحیح و سالم مرسوله اخذ نماید و گیرندۀ مرسوله نیز در صورت تحویل مرسوله ملزم به امضاء و تائید به تحویل صحیح و سالم بودن مرسوله می‌باشد. . پرداخت هرگونه خسارت وارد شده به مرسوله، منوط به اعلام خسارت در زمان تحویل مرسوله است. گیرندۀ مرسوله باید بسته ارسالی را در زمان دریافت، بررسی و سپس امضای دریافت مرسوله را بر روی اپلیکیشن ثبت کند. بعد از دریافت امضاء، شرکت هیچ مسئولیتی در قبال اعلام خسارت بر عهده ندارد. در صورت عدم تمایل تحویل گرفتن مرسوله توسط گیرنده ثبت شده در اپلیکیشن در مقصد به هر دلیلی اعم از دیر رسیدن مرسوله، ورود خسارت به آن، باز شدن مرسوله و غیره و یا عدم شناسایی گیرنده در آدرس اعلامی کاربر متقاضی، سفیر ملزم به مطلع نمودن شرکت از این موضوع و بازگرداندن مرسوله به کاربر متقاضی با هماهنگی شرکت و در صورت عدم پذیرش کاربر متقاضی ملزم به تحویل به شرکت تا تعیین تکلیف نهایی توسط واحد پاسخگوئی به شکایات شرکت یا مراجع ذیصلاح دیگر می‌باشد. مخارج و هر نقص و عيب به عهدۀ کاربر متقاضی خواهد بود و در این خصوص هر گونه ادعایی نسبت به عدم تحویل مرسوله توسط سفیر و شرکت به گیرندۀ مرسوله یا متقاضی مردود و غیر قابل استماع می‌باشد.
۷-۱۱- سفیر مکلف به بررسی مرسوله مطابق با سفارش ثبت شده در اپلیکیشن اسپید در زمان تحویل آن از کاربر متقاضی می‌باشد و پذیرش مرسوله توسط سفیر دلیل بر مجاز بودن محتویات آن و استاندارد بودن برای حمل با موتور سیکلت می‌باشد و چنانچه در زمان حمل به عللی خارج از ارادۀ سفیر مانند توقف و بررسی توسط مرجع انتظامی، افتادن اتفاقی بار و مشخص شدن محتویات آن یا غیره سفیر متوجه خلاف قانون بودن مرسوله و نقض تعهدات کاربر متقاضی از مقررات و شرایط این سند گردد، مکلف به قطع و لغو حمل مرسوله و اعلام مراتب به شرکت و بنا به مورد به مرجع انتظامی می‌باشد.
۷-۱۲- چنانچه مرسوله به نحوی بسته بندی گردیده که محتویات آن قابل رویت نباشد کاربر متقاضی مکلف است در سامانۀ اسپید محتویات مرسوله را ثبت کرده و مسئولیت ناشی از اظهارات خود را بر عهده گیرد. شرکت در قبال محتوای غیر قابل رویت مرسوله‌ها هیچ مسئولیتی ندارد و هر گونه مسئولیت ناشی از ارسال بسته‌های حاوی اقلام مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران، بر عهدۀ کاربر متقاضی و پاسخگویی در قبال آن در کلیه مراجع اداری، انتظامی و قضایی مستقیما به عهدۀ ایشان است. همچنین کاربر متقاضی باید خساراتی که به سبب این امر به شرکت وارد شده است را نیز جبران نماید.
۷-۱۳- جهت ارسال مرسوله‌هایی که نیاز به احراز هویت گیرنده مرسوله باشد، لازم است متقاضی در سامانۀ اسپید این موضوع را متذکر شود. در غیر این صورت شرکت مسئولیتی در قبال احراز هویت گیرنده مرسوله در آدرس اعلام شده ندارد.
۷-۱۴- کاربر متقاضی متعهد می‌باشد در صورت داشتن بار نامتعارف و هر گونه پرنده یا حیوانات دیگر، موضوع را قبل از توافق بر حمل مرسوله به سفیر اعلام کند. در غیر اینصورت چنانچه پس از پذیرش درخواست متقاضی و عزیمت سفیر به نقطه مبدا، سفیر مواجه با موارد فوق شود، مجاز به لغو (امتناع از انجام سفر) بوده و مسئولیت جبران خسارات وارده و هزینۀ سفر برعهدۀ کاربر متقاضی است.
۷-۱۵- سفیر متعهد می‌گردد با رعایت کامل امانت داری و در اسرع وقت مرسوله را به گیرنده برساند.
۷-۱۶- چنانچه کاربر متقاضی مرسوله بخواهد مرسوله دریافتی به آدرس مبدا بازگردد بایستی به وسیله حساب کاربری خود از طریق سامانۀ اسپید و پرداخت هزینه اقدام نماید و سفیر هیچ مسئولیتی در جهت بازگرداندن مرسوله به مبدا ندارد.
۷-۱۷-پوشش بیمه ای برای کالاهایی تا ارزش دو میلیون ریال رایگان و برای بیش از آن نسبت به اظهار ارزش توسط خود کاربر، 0.03 درصد ارزش اظهار شده می باشد. در صورت اظهار نکردن ارزش کالای بیش از دو میلیون ریال و ایجاد هرگونه مشکل، مسئولیت با کاربر متقاضی می باشد و اسپید هیچگونه مسئولیتی در قبال آن اتفاق نخواهد داشت. تأکید می گردد که بسته های غیر قابل رؤیت به هیچ عنوان تحت پوشش بیمه ای قرار نمی گیرند مگر آنکه کالای ارسالی نو و مصرف نشده (آکبند) بوده و دارای فاکتور خرید رسمی و معتبر باشد.
۷-۱۸- هرگاه پس از رسانیدن مرسوله به مقصد، گیرنده در محل جهت دریافت حضور نداشته باشد و فرستنده (کاربر) نیز در این خصوص پاسخگو نباشد، سفیر مکلف است مرسوله را به دفتر مرکزی اسپید تحویل نماید. بدیهی است در چنین وضعیتی مسئولیت هرگونه حادثه یا رخداد و هزینه های شامل هزینه برگشت کالا و هزینه نگهداری، بر عهده متقاضی خواهد بود و اسپید هیچگونه مسئولیتی در قبال آن مرسوله نخواهد داشت. حتی در صورت بیمه بودن مرسوله.
۷-۱۹- مسافر اسپید لازم است به عنوان کاربر متقاضی در سیستم ثبت شده باشد و دارای شرایط بالای ۱۸ سال سن، مذکر، وزن کمتر از ۱۲۰ کیلوگرم باشد و در صورت عدم رعایت این قوانین اسپید هیچگونه مسئولیتی در قبال امنیت مسافر نخواهد داشت.
۷-20- توقف کمتر از ۱۵ دقیقه تنها برای سرویس جابجایی مسافر امکان‌پذیر است، در صورتی که توقف بیشتر از ۱۵ دقیقه باشد به میزان تاخیر بوجود آمده مبلغ سفر تغییر خواهد کرد.

ماده ۸ - جبران خسارت

۸-۱- شیوۀ جبران خسارت به این صورت است که اگر مرسوله به طور کامل از بین رفته باشد معادل ارزش اظهار شده بسته در هنگام ثبت سفارش، خسارت پرداخت خواهد شد و اگر خسارت جزئی باشد پرداخت خسارت متناسب با آسیب وارد شده خواهد بود.
۸-۲- پرداخت خسارت فقط در صورت احراز آسیب فیزیکی ناشی از حادثه مرسوله صورت می‌گیرد.
۸-۳- چنان چه تلف یا نقص مرسوله ناشی از عیب ذاتی کالا یا سایر عیوبی که هیچ ارتباطی با حمل آن نداشته یا مستند به کاربر متقاضی يا گیرنده ويا ناشي از تعليماتي بوده كه يكي ازآنها داده‌اند یا بسته بندی نادرست کاربر متقاضی یا مرسوله ‌های نا متناسب برای حمل با موتور سیکلت و یا مرسوله های سریع الفساد باشد، شرکت هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.
۸-۴- اگر بسته بندي عيب ظاهري داشته و سفیر مرسوله را بدون قيد عدم مسئوليت قبول كرده باشد شخصا مسئول آن خواهد بود و شرکت از این جهت هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.
۸-۵- چنان چه تلف، نقص یا سرقت مرسوله ناشی از تقصیر یا قصور سفیر باشد مسئولیت تماما متوجه سفیر بوده و سفیر ملزم به جبران خسارت وارده به شرکت بوده و شرکت حق لغو عضویت وی را خواهد داشت.
۸-۶- شرکت در قبال پرداخت خسارت برای مرسوله‌هایی که ارزش آن‌ها اظهار نشده باشد هیچ مسئولیتی ندارد.

ماده ۹ - موارد فنی

۹-۱- کاربران حق ندارند هیچگونه تلاشی در جهت استخراج سورس کد (Source Code) نرم‌افزارهای اسپید شامل دیکامپایل(Decompile) ، مهندسی معکوس(Reverse Engineering) یا فعالیت های مشابه انجام دهد، مگر اینکه اجازۀ چنین کاری به صورت قانونی صادر شده باشد.
۹-۲- کاربران مجاز نیستند با استفاده از روش‌های Framing یا Mirroring یا روش‌های دیگر نسخۀ دیگری از خدمات اسپید را روی سرورهای دیگر ارائه کند. همچنین کاربر مجاز نیست در نرم‌افزار اسپید یا در روش ارائۀ خدمات اسپید تغییر یا اخلالی ایجاد کند.
۹-۳- کاربران حق ندارند نرم‌افزار یا اسکریپتی با هدف ایندکس گذاری (Indexing)، مطالعه یا هر گونه فعالیت داده‌کاوی روی خدمات اجرا کنند.
۹-۴- کاربران حق ندارند هیچ فعالیتی در راستای حصول دسترسی غیرقانونی و غیر متداول به هیچ بخش از سامانۀ اسپید یا سامانه‌های مرتبط با اسپید انجام دهند.

ماده ۱۰ - محتوای تولید شده توسط کاربران

شرکت ممکن است در شرایطی به کاربران اجازه دهد که در وب سایت، نرم‌افزار موبایل و یا سایر بخش‌های این سامانه، عکس، متن، فایل صوتی، فایل تصویری یا فایل‌های مشابه منتشر کنند. مالکیت هر مطلب (شامل متن، عکس، فایل صوتی، فایل تصویری و …) که به این شکل در خدمات ثبت شود همچنان متعلق به کاربران خواهد بود. اما با ثبت آنها در خدمات‌ مرتبط به اسپید کاربران این حق را به اسپید می‌دهند که آنها را در هر مکان و هر زمانی به صورت دیجیتال یا چاپی برای هر نوع کاربردی منتشر کند. همچنین شرکت مجاز است حق انتشار این مطالب را به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر منتقل کند.

ماده ۱۱ - قطع خدمات

در صورت تخلف کاربران از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و شرایط این سند و هر اعمال و رفتاری که حضور یک کاربر (سفیر یا متقاضی) را برای شرکت، سایر کاربران و اشخاص ثالث خطرناک نماید و یا مطلوب نباشد، شرکت طبق صلاحدید و تشخیص خود نسبت به حذف دسترسی کاربر مذکور از خدمات شرکت اقدام خواهد نمود. در این صورت، کاربر حق طرح هیچگونه ادعا و یا اعتراضی را نخواهد داشت.

ماده ۱۲ - توافق از راه دور

۱۲-۱- کاربران توافق می‌کنند جهت مبادلۀ آسان اطلاعات، همۀ تغییرات و الحاقیه‌های قوانین و مقررات حاضر اعم از تغییر و اضافه کردن شروط آن، ارسال اخطاریه و ابلاغیه‌های مربوط به اسپید، از طریق سامانه اسپید بعمل آید و کاربران ضمن پذیرش اطلاع از شرط و روند اجرایی آن موافقت خود را نسبت به اعمال شرط مذکور اعلام می‌کنند.
۱۲-۲- مسئولیت حفظ و حراست از حساب کاربران برعهدۀ نامبردگان بوده و کاربران ضمن پذیرش این مسئولیت، همۀ داده پیام‌های صادره از طریق حساب کاربری مذکور را منتسب به خود دانسته و هرگونه ادعایی نسبت به انکار، تردید و جعل داده پیام‌های ارسال شده از ناحیۀ نامبرده غیر قابل استماع و مردود است.
۱۲-۳- کاربران می‌پذیرند هر گونه رویه، اشکال، عبارات مبین تائید و اعلام قبولی و تصدیق داده پیام‌های صادره از طرف اسپید به منزله امضا الکترونیکی و قبولی محسوب می‌شود و هر گونه ادعائی نسبت به امضا و قبولی مذکور غیر قابل استماع و مردود است.
۱۲-۴- کاربران با عضویت در خدمات اسپید قصد و اراده خود را نسبت به پذیرش انعقاد هرگونه اقدام و عمل حقوقی از جمله عقود و معاملات از راه دور و از طریق سامانۀ رایانه‌ای و الکترونیکی اعلام می‌کنند.

ماده ۱۳ - تصدیقات قراردادی

سفیر در کمال صحت عقل و اراده اقرار می‌نماید واجد تمامی شرایط قانونی و قراردادی نسبت به استفاده از خدمات شرکت به منظور انجام موضوع قرارداد از جمله عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و همچنین عدم استعمال و مصرف آنها بوده و همچنین کاربران اقرار می‌نمایند کلیه اظهارات، اعلامات، تائیدیه‌ها و محتویات و مندرجات اسناد و مدارک ارائه شده و اطلاعات اعلامی به شرکت و هر آنچه که در آینده اعلام و ارائه می‌گردد منطبق با واقع و حقیقت می‌باشد. در صورتیکه به هر دلیل اعم از اعلام مراجع و اشخاص خلاف اظهارات کاربران اعلام یا احراز گردد، شرکت محق می‌باشد ضمن غیر فعال نمودن دائمی کاربر خاطی و به جهت تخلف نامبرده از موارد فوق نسبت به مطالبۀ مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بعنوان خسارت و وجه التزام این شرایط و مقررات اقدام نماید. وصول تمام یا قسمتی از خسارت و وجه التزام فوق از اعتبار ریالی کاربر نزد شرکت بلامانع می‌باشد.
اسپید اسپید اسپید